Faste - og halvfastedietter

Hold deg ung og frisk lengre med Bailine periodisk faste- og halvfastedietter


faste og halvfastedietter
Hold deg ung og frisk med faste

Fasting har blitt populært. Hvorfor kan det være bra med periodisk fasting?

Noen føler at de med periodisk fasting får bedre kontroll over sult og appetitt, og at fasting reduserer kaloriinntaket over tid.

Periodisk fasting kan vare en dag fra tid til annen eller flere påfølgende dager. F.eks. 5:2 dietten, hvor en spiser normalt i fem dager og har en kaloribegrensning på 500-600 kcal i to dager, er en annen variant av periodisk fasting f.eks. 6:1 dietten, som går ut på å spise seks dager og fastende en dag i uken.


Ideen bak 5:2 dietten er å spise som normalt 5 dager i uken og et begrenset kaloriinntak (ca. 500 Kcal) 2 dager i uken. 5:2 dietten er lik Bailines kostplan nr.1, ‘Tre dagers renselsesprogram’, hvor du spiser lite i en, to eller tre dager, men 5:2 dietten er utvidet til at du skal følge dietten i mange uker, i forhold til hvor mye du skal tape i vekt.



Kan sult være nyttig?

Sult er noe forferdelig, som fortsatt plager millioner av mennesker selv om de fleste av oss spiser for mye. Det er en nyhet at kontrollert form for sult har nesten magisk helsefordeler. Det virker som cellene i kroppen under faste og halvfaste ‘rydde opp’ i kroppen ved å spise opp skadet eller unormale celler.

Dette har nylig blitt bekreftet av moderne forskning, når Yoshinori Ohsumi i 2016 ble tildelt Nobelprisen i medisin / fysiologi for sine funn om hvordan cellenes eget gjenopprettingssystem virker. Denne grunnleggende prosess med nedbryting og resirkulering av en celle egne komponenter benevnes som ‘Autophagy’.


Det har ført til at begrepet ‘Autophagy’ eller ‘autofagocytos’ nå er blitt kjent for offentligheten. Autophagy er en grunnleggende prosess i kroppen. Det handler om nedbrytning og gjenoppretting av cellens egne bestanddeler. Auto betyr ‘selv’ og fagi kommer fra ordet fagin som betyr ‘spise’. Autofagi betyr ‘å spise seg selv’.


Gamle eller dysfunksjonelle deler av cellen, bl.a. proteiner, men også lipider (fettstoffer) gjenvinnes for å bli brukt som byggesteiner eller for å produsere energi. Det er en konstant prosess i cellene, men som øker i omfang under situasjoner som bl.a. sult.


Autophagy-prosessen hjelper oss å overleve når vi blir utsatt for sult og andre former for stress. Da bryte kroppen ned og gjenbruke bl.a. proteiner vi allerede har i kroppens celler, slik at vi raskt kan bygge opp ny energi.


Et voksent menneske produserer 200-300 gram nye proteiner hver dag. Med maten tar vi inn rundt 70 gram. Resten kommer fra gjenbruk av våre egne proteiner - proteiner som er blitt gamle eller ødelagte. Autophagy er nødvendig for at vi skal kunne gjenopprette og forny kroppen.

Ved å redusere kaloriinntaket med faste eller halvfaste øker Autophagy-prosessen. Autophagy er også en slags forsvarsmekanisme mot aldring. Hvis det ikke eksisterte, ville vi bli gamle mye raskere. Derfor kan periodisk faste holde kroppen ung og frisk lengere.


5:2 dietten er en halvfastediett

På dagene med kaloriinntak på en fjerdedel av den man normalt spiser daglig (500 Kcal for kvinner og 600 Kcal for menn,) kan en holde seg til mer proteiner, enten animalske eller vegetabilske for dem som vegetarkost passer for. Ellers bør en spise fargerike grønnsaker. som vokser over bakken f.eks. brokkoli, squash, agurk, tomater, isbergsalat, grønn paprika m.m. Og enkelte frukter som f.eks. grapefrukt, melon, rabarbra, sitron, enkelte melkeprodukter, kjøtt og fisk.

Hold ut! Får du ‘lyst på følelse’, lyst på noe ekstra – så må du vente til neste dag.


Hvordan komme i gang

Iflg. Dr. Michael Mosly kan fasten gjennomføres to dager etter hverandre, eller med noen dagers mellom rom i uken. Måltidene i fasten kan fordeles på to måltider om dagen, lunsj og middag, eller på tre måltider, frokost, lunsj og middag. Velg hvilke dager som passer for deg og bestem hvordan du ønsker å fordele kalorier i løpet av dagen.

Prøv f.eks. å ta fastedager på mandag og torsdag og spise en liten frokost, en stor lunsj og en liten middag, som til sammen gir deg dagens lave kaloriinntak.

Det er ikke mye rom for snacks på halvfaste dagene i 5:2 dietten. Men hvis du heller vil spise en mindre lunsj/middag pluss snacks, kan du presse inn noen godbiter uansett.

Under fasten kan du drikke vann, eventuelt te og svart kaffe. Unngå flytende kalorier som f.eks. melk, jus og alkohol.



måltider på vanlige dager
Måltider - hva skal du velge?

Måltider på de vanlige dagene

Dagene du ikke faster kan du glemme alt som handler om kaloritelling og spise som vanlig, ikke mer ikke mindre. Du kan følge 5:2 dietten uten at du gir avkall på maten du elsker mest: f.eks. ost, marmelade og et glass vin i ny og ne. På den måten vil ikke dietten handle om alt det som er forbudt.

Spis den maten du elsker og som passer for din forbrenningstype

Spis det du vil innen rimelighetens grenser i fem dager Så lenge du passer godt på matvanene dine to dager i uken, vet du at du resten av tiden kan tillate deg å nyte litt av det du elsker – og fortsatt gå ned i vekt. Er du f.eks. vant til å kunne spise litt mørk sjokolade hver dag uten å gå opp i vekt, fortsetter du med det av og til.

For mange er det sunnest å bruke mat med lavt sukkerinnhold, som salater, egg, kjøtt, fisk, reker, kylling og grønnsaker.

Helsegevinsten av fasten er ikke bare å gå ned i vekt

Studier har vist at 5:2 dietten gir gode helsemessige virkninger, når det bl.a. gjelder kolesterol og blodtrykk, Alzheimers og mange andre livsstilssykdommer.