Bailine

Et enklere liv

Slank med selvhypnose



Du kan slanke deg med selvhypnose

Ordet "hypnose" gir assosiasjoner til en sceneartist som setter en frivillig forsøksperson i transe og får ham eller henne til å lystre hypnotisørens befalinger. Men det er faktisk ingenting mystisk eller magisk ved hypnose. Det er en naturlig, avslappet sinnstilstand som du kan bruke til beste for kropp og helse. Det er en tilstand av intens, fokusert konsentrasjon som kan gjøre det lettere for deg å slappe av og kontrollere kropp og sinn.


Hypnosen gjør at kroppen og sinnet ditt reagerer på tankene dine som om de var virkelige. Med selvhypnose har du alltid full kontroll. Du velger selv hva du vil tenke på, innbille deg, føle og gjøre.


Selvhypnose gjør deg avslappet og mottagelig, den hjelper deg å gjøre mer, men tenke, evaluere og dømme mindre. Den hjelper deg å kontrollere oppmerksomheten og filtrere vekk smertefulle eller ubehagelige tanker, følelser og fornemmelser.


Du har sannsynligvis allerede opplevd å være i en hypnosetilstand – en tilstand av intens konsentrasjon mens du har kjørt bil, lyttet til musikk, lest en bok eller dagdrømt. Med selvhypnose kan du utnytte din naturlige konsentrasjonsevne til å dempe nervøsitet, slappe av i kroppen, få kontroll med angst, lindre smerter, bli i bedre humør, øke kreativiteten og bli kvitt dårlige vaner.


Selv om det virker som om noen mennesker har lettere for å konsentrere seg ved selvhynose enn andre, kan de aller fleste bli betydelig flinkere med litt øvelse.

Det finnes hundrevis av metoder du kan bruke for å hypnotisere deg selv og gli inn i en behagelig tilstand av avslappet konsentrasjon.


Ikke bli ergerlig om du ikke klarer å holde konsentrasjonen til å begynne med. Etter en uke eller to med daglige øvelser, går det lettere og selvhypnosen blir mer effektiv.


Slik gjør du det:

- Innta en avslappet stilling.

- Pust langsomt og dypt inn og ut noen ganger.

- Fest blikket på en bestemt gjenstand – et stearinlys, et bilde, eller hva som helst som står stille.

- Samtidig sier du til deg selv: "Øyelokkene mine kjennes veldig tunge, veldig tunge, som om små lodd er festet til dem og drar dem nedover. De kjennes så tunge at de vil gli igjen."

- Kjenn hvordan øynene ruller bakover så bare det hvite vises, mens øyelokkene glir langsomt igjen.

- Idet øynene lukkes, sier du til deg selv: "Slapp av. Nå teller jeg langsomt baklengs fra 10 til 1. For hvert tall blir jeg stadig mer rolig og avslappet."

- For hvert tall du uttaler, sier du noe slikt som: "Kroppen min blir stadig mer avslappet og rolig" eller "For hvert tall føler jeg meg psykisk og fysisk bedre."

- Om du vil, kan du telle baklengs fra 10 flere ganger. For hver omgang blir avslapningen dypere og dypere.

- Innbill deg nå at du står i en heis som går langsomt nedover. Tell fra 10 til 1 mens du synker dypere ned i en varm, avslappet tilstand. Gjenta for deg selv: "Jeg synker ned, ned, ned til total avspenning. Synker dypere, dypere og dypere."


Denne tilstanden av avslappet, total konsentrasjon kan du utnytte til å suggerere deg selv til å gjøre noe som kan føre til forbedringer, enten på det psykiske eller på det fysiske planet. Sett opp et klart mål og gi deg selv helt spesifikke forestillinger om hvordan målet kan nås. Du kan for eksempel gjenta for deg selv: "For hver gang jeg bruker selvhypnose kommer jeg til å synes det er lettere og mer virkningsfullt."


Den gamle metoden for å hypnotisere, var at man kontinuerlig så den som skulle hypnotiseres rett inn i øynene til han eller hun ble søvnig, eller adspredt, og øynene falt igjen. Denne tilstanden ble utdypet til en brukbar transe gjennom suggesjoner.

Det neste fremskritt i hypnose var oppdagelsen av at det samme kunne oppnås ved fantasien alene.


Man fant ut at man kunne oppnå like gode og bedre resultater bare ved å tenke seg et tent stearinlys i stedet for faktisk å stirre på et.


Hvis det fantes noen brukbar metode for, virket den like bra, eller enda bedre hvis vedkommende bare lukket øynene og tenke seg gjenstanden. Konsentrasjonen av oppmerksomheten på det visuelle fantasibilde gav samme resultat.

Det største fremskritt innen hypnose i moderne tid er den virkelige forståelse av det som er kjent som "øyelukking".


Det er blitt kalt "kilen som åpner" i hypnose. Med andre ord: Øyelukking er ikke i seg selv hypnose, men det kan raskt føre til hypnose.


I sin enkleste form kan hypnose reduseres til to faktorer: